2007-09-10

Det däär med kwäär

I kommentarerna till en annan post tipsar någon anonym i kretsen kring Konflikt-bloggarna mig om Tjärhovsplans text om "Kwäär". Jag, som vanligtvis har väldigt svårt för stava-som-det-låter-stavning och distansering-slash-förlöjligande-medelst-infantilisering, har ändå läst, roats och har några kommentarer.

1. En bild på Klara Gratte! Ständigt denna Klara Gratte. Så snart någon känner för att ge sig på tjejer som förräder både klass och kön när de inte röstar rött, eller icke-heteron som inte snällt paraderar i räta linjer bakom akademikervänsterns fi-flaggor, plockas Klara Gratte fram som slagpåse. Har ni verkligen inte fler än en enda motståndare, alla ni som lever för att hata liberaler?

2. Varför är "riktiga" (det vill säga de av staten och Stockholms universitet typgodkända) feministerna alltid så himla oroliga för att queer ska reducera och urholka feminismen? Är feminismen verkligen inte större och mer livskraftig än så? Finns det någon lista över vilka som får definiera och vara queer? Feminister?

3. Vad evigt skönt det är att det finns en självutnämnd elit begåvad med "förmågan att använda Butler på ett meningsfullt vis"! Jag vet inte vad jag skulle ta mig till utan dessa Sanningens riddare, var jag skulle ta vägen utan dessa Upplysta hjältar, hur jag skulle kunna överleva i en värld utan trehundrataggare som i alla lägen vet bättre än jag och alla som håller med mig.

4. Att "en feminism frikopplad från klass blir meningslös" är en åsikt som alltid presenteras som en sanning som inte behöver förklaras. Det får mig att tro att det är illa underbyggt blaj.

5. "Queerliberalerna är inte intresserade av förändring". Inte?

6. "Face it, på sin höjd blir ni rosa pengar". För det första är "vi" inte något "vi" (det är "ni" som står för kollektivismen, remember?), för det andra tycker jag att det är ärbart att bli rosa pengar.

7. Tjärhovsplan är i det här fallet riktigt välskriven och rolig postironi. Mer sånt, ty jag -ehrm- "gillar't"!

Intressant?
Andra bloggar om:
, , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en rosa t-shirt med en regnbåge, jag har pengar. Yay!

Anonym sa...

"Varför är "riktiga" (det vill säga de av staten och Stockholms universitet typgodkända) feministerna alltid så himla oroliga för att queer ska reducera och urholka feminismen?"

Lust att utveckla det om SU lite? Mitt starkaste intryck av genusstudierna där har nämligen just med queer att göra. Det genomsyrade i princip varenda delkurs, så vad baserar du detta på?

Fredrik Westerlund sa...

Nja, det var lite slarvigt och tarvligt. Det jag menar är inte att SU och andra skolor inte är queera i sin feminism, alls inte, utan snarare att liberalismen behandlas ganska styvmoderligt där.